Profil školy
Škola a evanjelická a.v. cirkev na
Slovensku
Profil absolventa bilingválneho štúdia
Profil absolventa osemročného štúdia
Z pohľadu cirkvi je postavená osobnosť žiaka aj
učiteľa na dodržiavaní kresťanskej morálky. Kresťanská morálka sa dá
posudzovať z pohľadu človeka prostredníctvom 10. Božích prikázaní.
Tento kódex sa snažíme preniesť aj na vnútorný kódex našej školy.
Celkovo predstavuje v našom hodnotovom systéme súhrn pravidiel, ktoré
vidíme zhmotnené v pojmoch:
kresťanská
morálka a zbožnosť
Stotožňujeme sa úplne aj s definovaním
hodnôt, ktoré publikoval J. A. Komenský: „Absolvent kresťanskej školy má
mať múdrosť mysle, úhľadnosť mravov a zbožnosť srdca“ Z ďalších
hodnôt, ktoré chceme na našej škole presadzovať je jej pevný základ v cyrilometodejskej
tradícii kresťanskej a národnej spoločnosti. Hodnoty, ktoré v nasledovnom
texte vymenujem sú zoradené od hodnôt najširších ( vzťahujú sa na veľkú
sociálnu skupinu ) až po hodnoty, ktoré sa vzťahujú na jednotlivca. Tieto
hodnoty považujem na našej škole za dominantné a potrebné:
Súhrn týchto hodnôt ovplyvňuje značne
aj kultúru školy. Načrtnem niektoré aspekty správania sa na našej škole,
ktoré ovplyvňuje systém hodnôt najmä hlavná hodnota – kresťanská morálka.
Pri prijímacom konaní prikladám veľmi dôležitú úlohu výkonnosti a tvorivosti
žiakov. Avšak navyše je potrebné prihliadať aj na konfesijná príslušnosť.
Žiaci, ktorí sú evanjelického vierovyznania môžu mať niekedy prednosť
pred žiakmi iného vierovyznania. Inoveriacich študentov by sa malo pohybovať
na našej škole do 20 percent v zmysle uznesenia synody evanjelickej a.v.
cirkvi na Slovensku.. Chceme však dávať priestor v našej výchove všetkým,
ktorí o to stoja a považujú kresťanskú výchovu za
alternatívu školskému systému štátnych škôl. Taktiež sa
usilujeme integrovať problémových študentov z iných gymnázií či škôl.
Máme niekoľko študentov, ktorí sa na našej škole umiestnili po predchádzajúcich
značných problémoch na iných školách. Dnes sú plne začlenení do kolektívu
a nevykazujú také vysoké znaky problematickej výchovy, aké mali na
svojich predchádzajúcich pôsobiskách. Na druhej strane je v našej škole
pomerne tvrdý systém reštriktívnych opatrení proti porušovaniu vnútorného
poriadku. Tento sa ale začne uplatňovať až vtedy, ak sme už minuli všetky
možné výchovné prostriedky (spolupráca s rodičmi, psychológom,
cirkvou a bratmi farármi ). Z tohto dôvodu sa môže niekedy zdať,
že tvrdý postih žiaka alebo zamestnanca po porušení zaužívaných
pravidiel prichádza v pomerne dlhom časovom horizonte, niekedy až v priebehu
niekoľkých rokov.
PaedDr. Slavomír Hanuska
riaditeľ
|